niedziela, 19 grudnia 2010

Walizka

Walizka - pudło z rączką, służące do przenoszenia różnych przedmiotów. Najczęściej jest używana podczas podróży i zawiera wtedy rzeczy niezbędne nam do funkcjonowania z dala od domu np. ubrania i kosmetyki. Stanowi swego rodzaju dodatkowy pojemnik na naszą osobowość, ponieważ dzięki rzeczom, które się w niej znajdują, możemy pozostać sobą nawet w skrajnie odmiennym środowisku kulturowym. Pozwala nam upodobnić się do ślimaków, zabierających wszędzie swój dom.

Współczesne walizki są wynikiem ewolucji, używanych już w czasach starożytnych, drewnianych skrzyń na ubrania oraz późniejszych kufrów podróżnych. Mogą być skórzane, materiałowe, plastikowe, jednolite lub kolorowe, małe lub duże... Słowem dla każdego, odpowiednie na wszystkie podróże. Ale ja jakoś do tej pory nie
czułam się gotowa na podróż z walizką...

Jak dotąd wszędzie jeździłam z plecakiem, swoją pierwszą walizkę kupiłam dwa miesiące temu. Z plecakiem na plecach czułam się gotowa do zdobywania nowych doświadczeń i przyjmowania lekcji od szkoły życia. Walizka stanowiła dla mnie symbol dojrzałości, a nie czułam się gotowa do roli kobiety ciągnącej za sobą bagaż doświadczeń. Nie jestem chyba jeszcze ani wystarczająco poważna, ani aż tak niepoważna, żeby jak panienki w szpilkach, ciągnące za sobą ogromne walizy, utrudniać życie innym podróżnym.

Warto czasem pamiętać o odpowiedzialności, jaka ciąży na właścicielu bagażu. Nasze walizki nie przestawią się same, nie potrafią strzepać błota i śniegu z kółek, ani przyczepić się do półki tak, aby nie spaść z niej przy gwałtownym hamowaniu. Szkoda, że w naszym świecie nie ma inteligentnych Bagaży na nóżkach, które podążają za swoim właścicielem jak wierne psy. Takie Bagaże są tylko w Świecie Dysku, stworzonym przez Terry'ego Pratchetta. Tam Bagaż jest indywidualnym bytem, bohaterem, który nie raz ratuje z opresji swego właściciela - nierozgarniętego Rincewinda.

O tym, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywają bagaże świadczy nie tylko literatura, ale również teatr i muzyka. Amatorska grupa teatralna Impresja wyznaczyła walizkom główną rolę w spektaklu pt. Podróż ku sobie, a grupa Pod Budą w piosence Ballada o walizce.




 

Brak komentarzy: